نامه عنوانی سکرتر دولتی وزارت عدلیه هالند درامور پناهنده گان
اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند                                اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند

 

مؤرخ نوامبر 2007

نامه عنوانی

سکرتر دولتی وزارت عدلیه هالند درامور پناهنده گان، فرکسیونهای پارلمانی، احزاب سیاسی، محکمه اروپایی، پارلمان اروپايي، مؤسسات و سازمانهای دفاع از حقوق بشر و پناهنده گان درمورد وضع رقتبار پناهجویان افغان تحت شرایط ماده 1-F  در هالند

 

خانم/آقا محترم،

   اتحادیه انجمن های پناهنده گان افغان در هالند بوسیله نامه هذا  مراتب تاسف،  تشویش و نگرانی جدی خود رابخاطر وضع اسفناک و دراماتیک آنعده پناهجویان که  تحت شرایط ماده 1-F  از تمام حقوق  اولیه انسانی و حق پناهنده گی در هالند محروم شناخته  شده اند، ابراز مینماید.                                                                                                     

جای شک نیست که این مساله اکنون به یک زخم خونین مبدل شده است  که  مایه درد ها و ناراحتی های جسمانی، روحی و روانی  در میان  قربانیهای آن یعنی پدران، مادران و اطفال شان  ګردیده است، موضوع در ارتباط با آنهايی است که مظنون به نقض حقوق بشر و جرایم  ((احتمالی)) جنگی در زمان حاکمیت  قبل از 1992 در افغانستان میباشند که صرفاً بر اساس گزارشات وزارت امور خارجه حکومت هالند در سالهای 2001-1999 که مبنی بر اطلاعات غیر رسمی مراجع دولتی افغانستان ویا هم اطلاعات نا موثق استخبارات کشور پاکستان  تهیه شده  است. و نهاد های مرتبط به این قضیه طی تقریباء ده سال خود موفق به حضور اسناد و مدارک  اثباتی قانونی و حقوقی  در مورد این افراد نگردیده اند. اداره (I.N.D)آی ان دی تا بحال بر اساس شک و گمان ولی  متضاد با نورم ها و ضابطه های قانونی و پرنسیپ های حقوق بین المللی و کنوانسیون های که حکومت هالند بر ضمانت های اجرایی آن متعهد است، عمل مینماید. دولت هالند درمورد تعدادی پناهنده گان  از مجری حقوقی برخورد سیاسی نموده که مخالف موازین قبول شده حقوق پناهنده گی میباشد.                     

با تأسف که سیاست پناهنده گی خانم فردونک توسط وزارت عدلیه کنونی از نام خانم البیرق با شدت و خشم بیشتربا گروپ پناهجویان عملی میګردد. خانم البیرق و اداره آی. ان. دی همواره در برابر تصامیم محکمه، عکس العمل های وکلای مدافع  ، گزارشات محققین و حقوقدانان کشورهای اروپایی و بالاخره آخرین بررسی اداره (( ناسیوناله امبودسمن))Nationale Ambudsman در ماه سپتامبر امسال خاموشی اختیار میکند. 

                                                                                                        

 بر حسب معلوماتهای ثقه تعداد زیادی از آنان بعد جنوری امسال  بحیث افراد غیر مطلوب شناخته شده اند و بدون در نظرداشت و توجه به سایر اعضای خانواده های شان، تهدید به فرستادن دوباره به افغانستان ناامن میشوند. تعدادی انان بدون  موجباب قانونی به زندان انداخته شده اند ودوسیه های نسبتی ایشان ماه ها بدون  تصمیم ارگان های قضائی قرار گرفته  و بدون سرنوشت با قی میمانند. ترس و تشویش در میان اطفال آنان خطرات جدی را در رشد اجتماعی- روانی شان به وجود آورده است.  این وضع ناراحتی های روحی و روانی در میان بعضي انها را  تا بالا گرفتن تمایلات خودکشی، خشونتها و عصبانیت های مزاجی غیر ارادی میتوان مشاهده نمود که عواقب غیر قابل پیشبینی آنرا نمیتوان نا دیده گرفت.  آنهايي که در زندان قرار دارند و یا دو باره آزاد گردیده اند حکایت از برخورد های اهانت آمیز، تهدید و فشار میکنند و به زور و جبر مجبور به  امضاء کردن اسناد (( داوطلبانه)) برگشت میگردند. اکثریت آنان از حقوق مادی، بیمه صحی و سایر تامینات اولیه محروم اند. حتا در بعضي خانواده ها اطفال شان که دارای تابعيت( نشنالته) هالندی اند از حقوق کمکی سه ماهه محروم شناخته شده اند.

                                                                                                            

اکثریت آنهايي که تحت ارتیکل 1-Fقرار دارند، خود را قربانی معلومات های  غیر واقعی و برخورد  غیر حقوقی  اداره آی. ان. دی میدانند که  خود هیچگاه  موفق به ارایه  اسناد و شواهد دقیق  در مورد تثبیت جرم انفرادی این  افراد نگردیده است. از نظر آنان متهم ساختن و الزامات بدون بنیاد و ادامه چندین ساله آن عامل فرسایش جسمانی و روانی است که به گفته آنان خود یک شکنجه روانی است.  

                                                                                                                                  

 اتحادیه انجمن های پناهنده گان افغان در هالند  بحیث مدافع حقوق مشروع  افغانان در هالند  وظیفه اخلاقی خود میداند تا تمام احزاب  سیاسی و فرکسیونهای پارلمانی آنان، موسسه حمایت حقوق بشر، سازمانهای حمایت حقوق اطفال، سازمانهای حمایت از پناهنده گان در هالند، اتحادیه وکلای مدافع و نهادهای حقوقی اتحادیه اروپا را دعوت جدی به عطف توجه شان  به این معضله حقوق بشری نمايد.

                                                                                               

اتحادیه انجمنهای پناهنده گان افغان در هالند پیوسته تلاش نموده است تا  نهاد های دولتی، سازمانهای سیاسی، حقوقی و حمایت حقوق بشر،  پروبلمهای پناهنده گان افغان در هالند را با استفاده  وسایل و امکانات موجود در آگاهی قرار دهد.  

                                                                                                                                              

در کانگرس اتحادیه که در جنوری 2006 در شهر دنبوش دایر گردید ، موضوع پروبلمهای مهاجرین افغان در هالند مطرح گردید که خانم فرح کریمی  از فرکسیون پارلمانی حزب سبز ها ی هالند و نماینده ایالتی حزب کارگر  شرکت نموده بودند، در این کانگرس یک اعلامیه  که به پروبلمهای جدی افغانان تحت شرایط 1-F نیز اشاراتی به عمل آمده بود. این اعلامیه بعداً به تمام نهاد ها و سازمانهايي که در فوق از انها نام برده شده است فرستاده شد و ضمن تقاضا مبنی بر عطف توجه انان بر این مشکلات  ارایه گردید و ضمنا  رهبری اتحادیه خواستار ملاقاتهای توضحی گردید.          

در ملاقاتي که گروپ بزرگي از افغانها با محترم برت کوندرو وزیر کنونی انکشاف و همکاریهای بین المللی  هالند از حزب کارگر در 18 نوامبر 2006 در شهر دنبوش صورت گرفت، تعدادی از افغانان تحت شرایط ماده ۱-اف فرصت یافتند تا با موصوف مشکلات  خویش و خانواده های شان را مطرح سازند. جناب کوندر با تعجب تمام این مساله را قابل یک بررسی عمومی دانست و وعده همکاری ازجانب خود و حزب کارگر را  در صورت موفقیت در مبارزه انتخاباتی دادند.  ضمناً پیشنهادات مشخص در مورد نیز ابراز گردید.  با وجود آنکه خانم البیرق وعده محول ساختن دو باره  موضوع ۱اف را غرض بحث  با پارلمان وعده نمود ولی تا به حال از شامل ساختن موضوع در آجندای پارلمان هالند کدام وضاحت در دست نیست.    به همین قسم بنابر توافقات که در ملاقات مؤرخ 15 مارچ 2007 هیئت پارلمانی افغانستان  با محترمه جیردی فیربیتGerdi Verbeet   رئیس پارلمان هالند وکمیته های مختلف پارلمانی اين کشور  در باره اعطای پناهنده گی و تعین سرنوشت مهاجرین افغان که از مدت های مدیدی بدینسو تحت نام های مختلف منجمله زیر نام (F- 1) و(مرتکبین جرایم جنگی) بدون کمترین اسناد اثباتیه وحقوقی در کشور هالند بی سرنوشت با قیمانده اند بعمل آمد،قرار براین شده بود تا پارلمان افغانستان (ولسی جرگه) مفاد این توافقنامه را رسمأ ذریعه نامه رسمی عنوانی پارلمان کشور هالند ارسال بدارند.

بتاریخ هشتم اپریل سال روان عیسوی  ولسی جرگه افغانستان جریان این توافقنامه را با درخواست مؤکد در باره تعیين سرنوشت واعطای پناهنده گی به تمام مهاجرین افغان که از سالیان متمادی در حالت بلا تکلیفی وبدون سرنوشت در کشور هالند بسرمیبرند طی مکتوب رسمی عنوانی پارلمان هالند ارسال داشته است.

وبه همین قسم بتاریخ 7 اکتوبر 2007 مکتوب مجدد پارلمان افغانستان  که مبنی بر پیشنهاد قبلی و اجراات  پارلمان کشور هالند تأکید گردیده بود به پارلمان کشور هالند رسمأ از طریق وزارت خارجه دولت اسلامی افغانستان ارسال شده است  .

از نظر اتحادیه افغانان در هالند اکنون اشد ضرورت است تا توجه جدی و مسولانه تمام ارگانهای دفاع از حقوق بشر، سازمانهای دفاع از پناهنده گان ، احزاب سیاسی بخصوص فرکسیونهای پارلمانی آنان، حکومت موجود  بويژه شخص محترم خانم البیرق ، بخاطر حل این معضله که ارتباط مستقیم بر موضوع تامین و تضمین حقوق بشری دارد ، متمرکز ساخته شود.  

                                                                                                                                                                                

ما وسیلتاء از تمام احزاب سیاسی هالند دوستانه تقاضا مینماییم تا  زمینه ملاقاتها را در  کوتاه ترین فرصت ممکن به اعضای کمیته رهبری اتحادیه  ویا  ترکیب نماینده گان این گروپ فراهم ساخته تا ما انها را با فاکت های مشخص  در روشنی  پرابلمهای جدی این گروپ افغانان در هالند قرار دهیم.    

                                                                                          

    

نقاط نظر و پیشنهادات اتحادیه پیرامون حل این مساله قرار زیر مطرح میګردد:

-اتحادیه انجمن های افغانها  در هالند به این عقیده است که  کیسهای پناهنده گی افراد تحت آرتیکل ۱اف باید بصورت انفرادی به بررسی مجدد گرفته شود . تمام پرونده  های آنان دوباره باز گردد و الی تصمیم نهایی این افراد از تمام امتیازات مادی و حق بیمه صحی برخوردار شوند،. درغیر آن کتگوری  این افراد  دست به تظاهرات و اعتصابات مختلف خواهند زد.                                                                                

 - ایجاد یک کميسیون  بررسی و تحقیق تحت نظر پارلمان یک ضرورت است تا در مورد گزارشهای رسمی وزارت خارجه هالند که  بین سالهای 1999 الی 2001 تهیه شده است  تحقیقات مکمل صورت گیرد. ضمناً در مورد منابع اولی شامل پاکستان واپوزيسيون سياسی آنزمان، انگيزه ها وعوامل گزارشدهی های غير مسولانه ودروغين آنان، ارایه فاکت های غیر قابل اعتماد که در سال 1997 توسط مجله ((فری نیدرلند) به نشر رسید و جز سیاست خانم کلاسبیک سکرتر دولتی در امور پناهنده گان در کابینه سال 1997 ګردید. همچنان نقش منفی آنعده پناهنده گان افغان که قبل از سالهای 1992 در هالند زنده گی میکنندو نظر به ناهمگونی در تمایلات ومفکوره های سیاسی شان، این موضوع را آگاهانه به وسایل تبلیغات جمعی کشانیدند، قابل غور و دقت است. 

                                                                                                                            

- در صورت بررسی مجدد این مساله ارایّه  اقامت موقتی با اجازه حق کار برای این گروپ میتواند یک الترناتیف موقتی باشد.

                                                                                                              

-آنعده افراد که  مصاب به امراض جدی جسمانی و یا روحی و روانی اند باید تحت شرایط استثنایی که در قانون پناهنده گی هالند وضاحت دارد  حق اجازه اقامت دایمی داده شود.                                                           

-برای وضاحت بیشتر مساله نقض احتمالی حقوق بشر در افغانستان و جرایم جنگی باید موضع حکومت و پارلمان افغانستان  معیار تصمیم حکومت هالند در مورد افراد تحت آرتیکل ۱اف  قرار گیرد .                               

 متکی بر وضاحت مواد کنوانسیون ملل متحد، محتوای کنوانسیون اروپایی در مورد حمایت و تضمین حقوق اولیه بشری و کنوانسیون  بین المللی در مورد حقوق مدنی و سیاسی این افراد  در صورت عدم دلایل مشخص و فردی   مستند  از حق پناهنده گی مستفید ګردند.                                                                                          

                                                                                         

بااحترام

هيأت رهبری اتحاديهء

انجمنهای افغانها در هالند

 

 

 

 

 


November 18th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها